MICROSOFT365 x SPAMHAUS – problem z dostarczalnością

Microsoft 365, Spamhaus i niewidzialna blokada maili – co się dzieje?

W ostatnich dniach wielu administratorów – w tym również nasz zespół – napotkało niecodzienny problem z Microsoft 365. Mimo że adres IP nadawcy nie widnieje na listach blokujących Spamhaus, wiadomości e-mail nie dochodzą do odbiorców korzystających z usług Microsoftu.

🔍 Co się dzieje?

Z pozoru wszystko wygląda w porządku:

  • IP czyste w narzędziach weryfikacyjnych Spamhaus.
  • Żadne alerty reputacyjne.
  • Brak wpisu w publicznych RBL.

Jednak… wiadomości są odrzucane lub blokowane po stronie Microsoft 365. Po wielu godzinach analizy i korespondencji z pomocą techniczną otrzymaliśmy potwierdzenie:

„Microsoft i inni duzi dostawcy poczty korzystają z wewnętrznych mirrorów danych Spamhaus lub własnych wersji list, które mogą zawierać opóźnione lub dodatkowe wpisy niewidoczne publicznie.”

To oznacza, że nawet jeśli Spamhaus mówi, że jesteś czysty, Microsoft może jeszcze przez 24–48h widzieć starą wersję listy.


Co można zrobić?

  1. Zgłoszenie przez portal Microsoft Delisting:
    🔗 https://sender.office.com
    Warto dołączyć zrzut ekranu z wynikiem weryfikacji w Spamhaus oraz opis sytuacji.
  2. Cierpliwość (niestety):
    Microsoft cache’uje dane nawet do 48h. Czasem nie pozostaje nic innego jak… poczekać.
  3. Kontakt z supportem Microsoft (jeśli jesteś klientem M365):
    W naszym przypadku kontakt z inżynierem wsparcia technicznego był pomocny – potwierdził globalny charakter problemu.

Wnioski?

W świecie poczty elektronicznej nie wszystko, co widać, to cała prawda. Systemy antyspamowe są coraz bardziej złożone, a dostawcy korzystają z własnych interpretacji danych. To pokazuje, jak ważna jest transparentność i współpraca między administratorami a dostawcami usług.

Jeśli również spotkałeś się z taką sytuacją – daj znać. Wspólnie możemy szybciej dochodzić do rozwiązań.

Pozdrawiam,
Dawid Sobieraj
DSERVE – Centrum Wsparcia IT

Dodaj komentarz